Als je wilde creatieve plannen hebt en je hebt een bepaald niveau bereikt m.b.t. je speelomgeving, dan wordt het steeds moeilijker die plannen te realiseren. Vroeger was het ook al een uitdaging, liedjes en arrangementen schrijven en dan een band enthousiasmeren met je mee te gaan in je droom. Als dat lukte was je behoorlijk ver in het realiseren van je plannen. Als je speelomgeving, de mensen met wie je graag muziek maakt, een hoger niveau bereikt dan is het moeilijker. Want al die musici zijn professionals en die wil je als zodanig honoreren. Uit ervaring weet ik dat musici op passie al meer dan genoeg gratis hun bijdrage leveren aan van alles. De laatste jaren is dus het financiƫle plaatje voor het realiseren van artistieke ideeen van grote importantie. En in de jazz is dat een heel moeilijk verhaal. Publieksopbrengsten zijn bijna nooit genoeg om een heel orkest te vergoeden. Ik heb mij de laatste jaren met succes verdiept in subsidie mogelijkheden. Maar dat is niet bepaald een bodemloze put als het om jazz gaat. Daarom ga ik proberen met een aankomend project particuliere en zakelijke fondsen te interesseren in ondersteuning. Goed voorbeeld van zo'n samenwerking is de connectie tussen Quintus Five Advies en Consultancy van Geert Koster. Geert erkend de moeilijke positie waarin veel jazz creatievelingen zich bevinden en ondersteunt ze waar nodig. Prachtig is dat. Mijn missie voor het volgend project is om nog een aantal "Geert's" te vinden zodat er steeds dingen blijven worden gemaakt. Ook op het hoogste niveau.