De laatste fase van het maken van een CD

Ik heb met mijn platenlabel FlatSharp Productions, tot nu toe 18 CD’s uitgebracht. Dat zijn alleen maar CDs die ik ook helemaal zelf heb gemaakt. Dus veel eigen composities en bijna altijd zelf gearrangeerd. En ook veel gebast natuurlijk. 3 van die platen zijn van Anne-Lie maar daar maak ik het hele proces ook mee natuurlijk. En dat is het leuke, het afmaken van een CD is het afmaken en afronden van een vaak groot muzikaal project. Wat ik zelf heel erg leuk vind is om zo veel als mogelijk zelf te doen. Dat is overigens vaak ook om financiële redenen, maar de pret is er niet minder om.

Met de Hållsta Suite ben ik ongeveer een jaar geleden begonnen. Er is een moment geweest van de eerste noot. Om dan na een jaar plezier en geluk, in de laatste fase van dat project te komen, is zowel een goed als een verdrietig gevoel. Op een bepaald moment begin je aan de laatste fase, bij mij is dat vaak als ik het resultaat voor de eerste keer op CD brand om de productie ook in andere geluidsystemen te horen. Dan begint het bijschaven. Luisteren in de auto, bas te hard, hihat te zacht. En weer een middag knoppen draaien. Opnieuw een CD branden enzovoort.

Vanaf een bepaald moment ben ik zo dicht bij een eindresultaat dat ook de andere deelnemers aan het project er naar mogen luisteren. Hun feedback is natuurlijk eminent, omdat zij met hun eigen oren en muzikaal inzicht weer heel andere dingen horen dan ik. Dus weer middag bijschaven en luisteren. Omdat ik de mix en de master doe heb ik nog veel parameters die kunnen worden beïnvloed. Zeer leuk, leerzaam en muzikaal werk waar ik enorm van kan genieten.

Leerzaam ook omdat ik zowel als arrangeur en als bassist een pittige spiegel voor mijn neus krijg. Waarom klinkt dat zo goed, en werkt dat stuk minder? Dat stuk speel ik weliswaar prima in time op mijn bas, maar helemaal zuiver is het niet. Ik probeer ook vaak afstand te nemen als mixer, van mijn basspel en schrijverij. Doe ik net of het geschreven is door iemand anders en dat er een andere bassist speelt. Dan vraag ik mezelf af, verrast de compositie me? Vind ik de bassist die ik hoor lekker spelen? Kortom een zeer leerzaam en inspirerend proces dat mixen en masteren.